Zadania egzaminacyjne z zakresu ubiegania się o prawo jazdy kat. A, A1 wykonywane na placu manewrowym.
Zadanie nr 1. Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów motocykla odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.
Osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo elementy z następujących: – poziom oleju w silniku, – poziom płynu hamulcowego, – działanie sygnału dźwiękowego, – działanie świateł pozycyjnych/postojowych, – działanie świateł mijania, – działanie świateł drogowych, – działanie świateł hamowania STOP (można poprosić o pomoc egzaminatora) , – działanie świateł kierunkowskazów. Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut. Osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe. W zakres zadania nr 1 wchodzi również: – ustawienie lusterek, – wykorzystanie odpowiedniego stroju ochronnego, – sprawdzenie stanu łańcucha, – zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy unieruchomionym silniku ( nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko, maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu tzn. do tyłu, do przodu, do tyłu, – podparcie motocykla na podpórce, – zdjęcie motocykla z podpórki, – zajęcie miejsca na siedzeniu motocykla, – uruchomienie silnika i załączenie obowiązkowego oświetlenia.
Zadanie nr 2. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu, zwalniając go.
Zadanie nr 3. Slalom wolny.
Upewnienie się o możliwości jazdy: – wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, – ocena sytuacji wokół pojazdu, – płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; 2-krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami; upewnianie się o możliwości skręcenia; Sposób wykonania zadania: – niepodpieranie się nogami,- niepotrącanie pachołków
Zadanie nr 4. Slalom szybki (jazda pomiędzy pachołkami ustawionymi na placu manewrowym). Upewnienie się o możliwości jazdy:
– wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
– ocena sytuacji wokół pojazdu,
– płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami;
Sposób wykonania zadania: średnia prędkość 1 przejazdu nie może być mniejsza niż 30 km/h, – przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu – niepodpieranie się nogami.
Zadanie nr 5. Ominięcie przeszkody.
Upewnienie się o możliwości jazdy:
– wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
– ocena sytuacji wokół pojazdu,
– płynne ruszanie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika.
2 – krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda.
Sposób wykonania zadania:
– prędkość najazdu mierzona w wyznaczonym miejscu (wyłącznie od strony najazdu) nie może być mniejsza niż 50 km/h,
– przeszkodę omija się raz z prawej, raz z lewej strony, tak aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo,
– niepodpieranie się nogami,
– nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne, niepotrącanie pachołków.
Pojazdy egzaminacyjne na kat A, A1 i A2 Honda CBF 125, Yamaha MT-07, Suzuki SFV650A-Gladius